Thursday 6 December 2012

Kerajaan DAP Tak Serius Tarik Pelancong Ke P.Pinang


Seramai 1.1 juta pelancong yang majoriti dari luar negara memasuki negeri ini menerusi Terminal Kapal Persiaran Jeti Swettenham di sini setiap tahun.

Ketua Penerangan Barisan Nasional (BN) negeri, Tan Cheng Liang berkata, kejayaan itu meletakkan Pulau Pinang di tangga teratas dalam menerima kedatangan penumpang kapal persiaran antarabangsa mengalahkan Pelabuhan Klang, Pulau Langkawi, Melaka, Kota Kinabalu dan Kuching.

Menurutnya, kehadiran jumlah besar pelancong itu juga membolehkan sebanyak RM300,000 hasil pendapatan dijana untuk rakyat di negeri ini khususnya kepada golongan penjaja, pengayuh beca dan pemandu teksi. "Dianggarkan 70,000 hingga 80,000 orang pelancong menggunakan kemudahan pelabuhan tersebut setiap bulan.

"Sejak Januari hingga Oktober lalu, seramai 910,890 pelancong memasuki Pulau Pinang dari pelabuhan berkenaan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Bagaimanapun Cheng Liang yang juga bekas Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC) kesal dengan sikap kerajaan DAP Pulau Pinang kerana tidak serius membantu Kerajaan Persekutuan untuk menjadikan negeri ini sebagai lokasi pelancongan utama.

Jelasnya, tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng membatalkan permohonan daripada PPC untuk membaharui kebenaran menduduki tanah di situ menyebabkan Terminal Kapal Persiaran Jeti Swettenham sehingga kini masih belum menerima sijil layak menduduki.

"Saya nak tanya Guan Eng, apakah agenda dia membatalkan pembaharuan untuk menduduki tanah ini? "Kenapa dia tidak membantu kita (Kerajaan Pusat) sedangkan kita mahu membantunya dan rakyat Pulau Pinang?" ujarnya.

No comments:

Post a Comment