Wednesday 27 March 2013

Karnival Kesejahteraan Rakyat Peringkat Negeri Pulau Pinang

*Perasmian Karnival Kesejahteraan Rakyat.

Tasek Gelugor - 23 Mei 2013 - Karnival Kesejahteraan Rakyat Peringkat Negeri Pulau Pinang dan Pelancaran Sumbangan Pewira Di Lahat Datu telah berlangsung di Pusat Komersial Tasek Gelugor yang telah dihadiri hampir 2000 orang dari pelbagai kaum dan peringkat umur. Karnival tersebut telah dirasmikan oleh YB Ustaz Syabudin Bin Yahya, Ketua UMNO Bahagian Tasek Gelugor merangkap ADUN Permatang Berangan. Karnival Kesejahteraan Rakyat ini telah dianjurkan oleh Kementerian Malaysia dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM). Jabatan Perdana Menteri (ICU), TEKUN, KEMAS, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan COOP 1 Malaysia turut bersama-sama menjayakan Karnival Kesejahteraan Rakyat Peringkat Negeri Pulau Pinang.

*Tetamu-tetamu kehormat.

*Penggunjung Karnival Keejahteraan Rakyat.

Dalam ucapan oleh YB Ustaz, beliau menyatakan bahawa SKM dan TEKUN sentiasa memberi khidmat nasihat untuk usahawan-usahawan kecil dari segi nasihat kewangan dan bantuan dari segi modal. Beliau juga menyatakan Kerajaan Barisan Nasional mewujudkan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membantu rakyat yang di dalam kemiskinan untuk terus hidup selesa seperti masyarakat lain. Ini kerana Jabatan Kebajikan Masyarakat akan menyalurkan bantuan tidak kira dalam bentuk barang keperluan atau bantuan kepada mereka yang layak.

*Ucapan Perasmian oleh YB Ustaz Syabudin Bin Yahya.

Dalam ucapannya juga YB Ustaz turut menyatakan bahawa Kerajaan DAP yang memerintah Pulau Pinang ini adalah kerajaan yang menipu rakyat. Beliau memberikan contoh rakyat Pulau Pinang dikenakan caj denda penggunaan air berlebihan dan caj denda ini pulak digunakan oleh Kerajaan DAP untuk memberi sumbangan dari duit hasil caj denda penggunaan air secara berlebihan. Beliau menyarankan kepada rakyat Pulau Pinang jangan terus terpedaya dengan janji-janji "PEMBOHONG RAKYAT". Ini kerana Kerajaan Barisan Nasional telah mewujudkan pelbagai agensi kebajikan untuk rakyat.

Disamping itu YB Ustaz Syabudin Bin Yahya telah melancarkan Tabung Sumbangan Pewira Di Lahat Datu. Ini adalah untuk membantu dan memberi sumbangan kepada pewira-pewira negara yang telah bertungkus-lumus menjaga keamanan negara kita terutamanya krisis di Lahat Datu.

*Pelancaran Tabung Pewira Di Lahat Datu.

Pada karnival tersebuat, Jabatan Kebajikan Masyarakat telah menyalurkan sumbangan sara hidup kepada penerima-penerima yang layak. Bantuan merupakan keperluan asas harian dan sumbangan kepada seorang Orang Kurang Upaya (OKU) Fatimah Binti Ismail telah menerima sumbangan kaki palsu. Di samping itu Jabatan Kebajikan Masyarakat juga menyampaikan Kad-kad kebajikan kepada 50 orang penerima kurang upaya (OKU) yang layak.

*Penerima sumbangan kaki palsu oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

*Sumbangan keperluan harian oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Suruhanjaya Koperasi Malaysia juga telah menyalurkan hampir RM 222, 700.00 kepada koperasi di sekitar Parlimen Tasek Gelugor. Pihak Tekun juga telah menyumbangkan RM 10, 000.00 kepada usahawan-usahawan kecil peringkat Parlimen Tasek Gelugor.

*Penerima sumbangan daripada SKM.

Karnival tersebut juga menyediakan gerai-gerai daripada pelbagai agensi kerajaan dan usahawan-usahawan kecil yang turut serta didalam menjayakan Karnival Kesejahteraan Rakyat.

*YB Ustaz menandatangai buku pelawat di geleri Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

*YB Ustaz membuat lawatan ke tapak gerai usawan kecil.
*Geleri Jabatan Kebajikan Masyarakat di kerumuni oleh penggunjung.

TGP

1 comment:

  1. Sertai kami di 1kubsb untuk diskaun dan rebat tunai koperasi tuan/puan.

    ReplyDelete