Saturday 9 November 2013

Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahya Jelaskan Isu KORBAN Di Sekolah


Susulan tindakan pihak-pihak tertentu yang sebelum ini mempertikaikan tentang ibadah korban yang di jalankan di kawasan sekolah kononnya tidak menghormati hak bangsa lain akhirnya di jawab oleh Ahli Parlimen Tasek Gelugor.

Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shahabudin Yahya menegur M Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) supaya tidak membesar-besarkan isu sembelihan korban di sekolah susulan percanggahan kenyataan antara menteri pendidikan dan timbalannya mengenai isu tersebut.

Shahabudin yang bangun mencelah sewaktu ahli parlimen DAP itu membahaskan Bajet 2014 - berkata perkara itu adalah sebahagian daripada subjek yang termasuk dalam mata pelajaran fekah yang diajar di sekolah.

"Isu penyembelihan di kawasan sekolah itu bukan dibuat di hadapan pelajar bukan Islam. Mereka tak terlibat pun dan tak dijemput pun untuk ke majlis berkenaan.

"Dan penyembelih lembu korban itu bukan merupakan penyembelihan biasa. 

"Ia merupakan sebahagian daripada subjek dan korban dalam subjek agama Islam ia diajar di sekolah-sekolah termasuk dalam subjek fekah," katanya.

Shahabudin berkata majlis korban tersebut dibuat bagi mendedahkan praktikal sembelihan dengan betul dan ia sewajarnya dibuat.

"Dan ia merupakan program eksklusif. Jadi tidak timbul isu sentimen kecil hati (kaum lain)," katanya.

Isu tersebut menjadi panas sebelum ini apabila beberapa pihak tampil mempertikaikan tentang penyembelihan lembu korban di kawasan sekolah sehingga melibatkan Timbalan Menteri Pendidikan P.Kamalanathan.


Bagaimanapun isu itu dianggap selesai apabila Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh berkata Kementerian Pelajaran membenarkan ibadah korban dijalankan dalam kawasan sekolah jika ia tidak membabitkan sensitiviti kaum lain. 

Justeru ibadah itu boleh dilakukan tanpa halangan jika ia melibatkan sekolah yang mempunyai majoriti pelajar dan guru beragama Islam. 

"Kementerian Pendidikan Malaysia tidak akan menghalang upacara korban di sekolah-sekolah. 



"Tapi setiap program perlu mengambil kira sensitiviti kaum lain di sekolah tersebut dan dilaksanakan dengan sifat saling hormat-menghormati," demikian menurut beliau melalui laman Facebooknya. 

TGP

No comments:

Post a Comment